Slik administrerer du brukertilganger i eKultur
Det er alltid lurt å holde oversikt over brukere i alle tjenester museet bruker. Brukere skal kun ha de nødvendige tilganger til løsninger, og riktig tilgangsnivå.
I eKultur har du verktøyet eKultur Admin for å administrere brukerne i eKulturløsninger museet bruker. Har du administrator-rettigheter i eKultur, er det her du har oversikt, og kan legge til, fjerne og endre brukertilganger.
Her finner du eKultur Admin: Gå inn i eKultur Admin via applikasjons-velgeren som ligger øverst til høyre på menylinjen i eKulturportalen:
Slik gir du en ny brukertilgang til en ansatt:
1. Bruk menyvalget "Brukertilganger" hvis du vet hvilket museum og applikasjon du ønsker å gi den ansatte brukertilgang til:
2. Velg for hvilke eller hvilket museum som den ansattes tilgang skal være knyttet til. Det gjør du med nedtrekkmenyen i boksen "Velg museum". Listen inneholder alle museer du er administrator for i eKultur:
3. Klikk deretter i boksen "Velg applikasjon", og velg applikasjonen/løsningen du vil gi den ansatte tilgang til. Listen inneholder alle applikasjonene som er tilgjengelig for museet.
4. Da ser du en liste over alle brukere med tilgang til appen DigitaltMuseum for et museum.
- Ønsker du å endre tilgangsnivå/type for brukere, velg fra nedtrekkmenyen for den aktuelle brukeren.
- Ønsker du å fjerne tilgangen en bruker har, velger du None i nedtrekkmenyen.
- Ønsker du å gi en ny bruker tilgang? Klikk på Gi tilgang +
5. Når du klikker på Gi tilgang+ får du opp et skjema hvor du kan gi tilgang til en bruker. Merk: Brukeren må ha vært innlogget i eKultur minst én gang for å kunne gis tilgang til en løsning.
- Her får du også muligheten til å søke opp aktuelle brukere. I feltet "eKultur-bruker", skriv inn HELE e-postadressen til brukeren du vil gi tilgang. Denne vil da dukke opp som en brukerkonto under feltet, hvis brukerkontoen er registrert i eKultur. Trykk på kontoen for å velge.
6. Nå kan du velge hva slags rolle brukeren skal ha i applikasjonen. Klikk i feltet "Tilgangsnivå", og velg riktig rolle.
NB! Gi kun nødvendige tilganger. Dette er et viktig prinsipp for god tilgangsstyring.
7. Trykk til slutt på "Gi tilgang" nederst i skjemaet
Tips: Se alle tilganger en bruker har
Som eKultur-administrator ved et museum har du oversikt alle personer med brukertilganger, ved museet du er administrator for.
Trykk da på menyvalget Brukere:
Her kan du søke etter navn eller e-postadresser for alle brukerkontoer som er registrert med tilgang til en applikasjon ved museene du er administrator for.
- Skriv inn begynnelsen av et navn eller e-postadresse i feltet "Søk etter bruker". Da får du forslag til kontoer i en liste.
- Trykk på ett av forslagene. I dette eksempelet velger vi brukeren "Primustest4 primus"
Da ser du en oversikt over tilgangene brukeren har. Tilganger kan knyttes til overordnet museum - eller museumsavdeling, og oversikten reflekterer dette.
Hvis brukeren bare har tilgang knyttet til ett museum, vil du se applikasjonene direkte.
Klikker du på et museumsnavn i listen, ser du en oversikt over alle applikasjonene det aktuelle museet har tilgang til.